Home page Persons
dr hab. Bożena Sieradzka-Baziur, prof. AIK
Phone: 516 843 106
E-mail: bozena.sieradzka@ignatianum.edu.pl
Availability: dyżur i zajęcia dydaktyczne (wg harmonogramu)
dr hab. Bożena Sieradzka-Baziur, profesor zatrudniony w Akademii Ignatianum w Krakowie na Wydziale Pedagogicznym w Instytucie Nauk o Wychowaniu, autorka kilku książek i kilkudziesięciu artykułów naukowych. Zajmuje się pojęciami i terminami w nauce i ewolucją języka naukowego (głównie pedagogiki), glottodydaktyką, leksykografią i semantyką historyczną a także językiem osobniczym (Jana Kochanowskiego, Erazma Glicznera, Jana Kasprowicza, Brunona Schulza, Jana Kasprowicza, Ludwiga Wittgensteina).
Academic achievement
(1994)
1/ Sieradzka B. (1994a). O semantyce wyrazu Bóg w utworach Jana Kochanowskiego, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny WSP w Krakowie, Prace Językoznawcze VIII, M. Schabowska (red.), Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, s. 231-238.
2/ Sieradzka B., Yamane Ch. (1994b). Części początkowe i końcowe listów polskich i japońskich (analiza kontrastywna), Język Polski LXXIV, z. 4-5, s. 283-292.
3/ Sieradzka B. (1994c). Podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego oparte na zasadach podejścia komunikacyjnego, [w:] S. Gajda i J. Nocoń (red.), Kształcenie porozumiewania się. Materiały konferencji naukowej, Opole 26-28.09.1994 r., Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 249-254.
4/ Sieradzka B. (1994d). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.), t. 1, a-h, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.
1995
5/ Sieradzka B. (1995a). Stany emocjonalne Brunona Schulza w świetle słownictwa z Księgi listów, [w: ] Materiały XVII Konferencji Młodych Językoznawców-Dydaktyków, Bydgoszcz – Wenecja 22-24 maja 1990, red. A. Otfinowski, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, s. 159-164.
6/ Sieradzka B. (1995b). (recenzja:) Koziara S. (1993). Pojęcia wartościujące w polskich przekładach Psałterza, Kraków, ss. 153. Język Polski nr 4-5, s. 377-379.
7/ Sieradzka B. (1995c). (recenzja:) Skubalanka T. (1995) O stylu poetyckim i innych stylach języka, Lublin, Język Polski nr 4-5, s. 359-362.
8/ Sieradzka B., Cieszyńska J., Rachwałowa M., Zarębina M. (1995d). Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji: Kolędy w Polsce i w krajach słowiańskich – geneza, rozwój, stan obecny (WSP Kraków 9-12 stycznia 1995 r.), Język Polski, LXXV, z. 3, s. 228-234.
1996
9/ Sieradzka B. (1996a). Listy Brunona Schulza – części początkowe i końcowe, Język Polski, LXXVI, z. 2-3, s. 121-129.
10/ Sieradzka B., Hrycyna W. (1996b). O semantyce polskich i angielskich wykrzykników właściwych wyrażających emocje, [w: ] M. Filipowicz-Rudek, J. Konieczna-Twardzikowa (red.), Między oryginałem a przekładem II, Przekład, jego tworzenie się i wpływ, Kraków: Universitas, s. 199-208.
1997
11/ Sieradzka-Baziur B. (1997a). O stylistyce listów Brunona Schulza, [w: ] J. Brzeziński (red.), Praktyka językowo-stylistyczna w tekstach artystycznych doby nowopolskiej, Zielona Góra, s. 91-105.
12/ Sieradzka-Baziur B. (1997b). (recenzja:) Jan Kochanowski, Laments, translated by Seamus Heaney and Stanisław Barańczak, Farrar, Straus and Giroux, New York 1995, s. XVIII+ 54 (oraz Faber and Faber, London 1995) i inne tłumaczenia Trenów Jana Kochanowskiego na język angielski, Język Polski LXXVII, z. 1, s. 57-61.
1998
13/ Sieradzka-Baziur B., Kozioł J. (1998a). Jak poprosić Polaka o pomoc, jak mu coś zaproponować, jak wyrazić swoją sugestię? – zdania podrzędne ze spójnikami żeby, aby, ażeby, by, gdyby, Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie polonistyczne cudzoziemców 10, Łódź, s. 97-103.
14/ Sieradzka-Baziur B. (1998b). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.), t. 2, i-m, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.
1999
15/ Sieradzka-Baziur B. (1999a). Pytania retoryczne z utworów Jana Kochanowskiego w funkcji wyrażania emocji, [w:] B. Greszczuk (red.), Język Teoria − Dydaktyka, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, s. 265-278.
16/ Sieradzka B., Yamane Ch. (1999b). Pōrandogoto nihongono tegamino taishiōkenkyū – ōpuninguto kurōzinguno kōzō, [w:] A. Kozyra and R. Huszcza with the cooperation of Shigemasa Kukimoto, (edit.), To Commemorate 75 Years of Japanese Language Teaching at Warsaw University, Proceedings of Warsaw Symposium on Japanese Studies 23-26 November 1994, Warsaw: Academic Publishing House DIALOG, s. 505-517.
2000
17/ Sieradzka-Baziur B. (2000a). [w: ] S. Urbańczyk, Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność, cz. III publikacji – Nowe słowniki oraz uzupełnienia do cz. I i II, wyd. IV zmienione i poszerzone, Kraków: Towarzystwo Miłośników Języka Polskiego.
18/ Sieradzka-Baziur B. (2000b). Językowy obraz serca w polskich utworach Jana Kochanowskiego, [w: ] I. Nowakowska-Kempna, A. Dąbrowska, J. Anusiewicz (red.), Uczucia w języku i tekście, t. 14, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 209-231.
19/ Sieradzka-Baziur B. (2000c). Słowniki języka polskiego a nauka tego języka, [w: ] J. Mazur (red.), Polonistyka w świecie. Nauczanie języka i kultury polskiej studentów zaawansowanych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 333-344.
20/ Sieradzka-Baziur B. (2000d). (recenzja: ) T. Korpysz, J. Puzynina, Wolność i niewola w pismach Cyprina Norwida, seria słownikowych zeszytów tematycznych, zeszyt 4, pod red. naukową J. Puzyniny, Warszawa, s. 199, Język Polski nr 3-4, s. 286-289.
2001
21/ Sieradzka-Baziur B. (2001a). Składniowe sposoby wyrażania emocji w polskich utworach Jana Kochanowskiego (zdania życzące), [w: ] Z. Krążyńska i Z. Zagórski (red.), Poznańskie Spotkania Językoznawcze, t. VII, Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, s. 131-143.
22/ Sieradzka-Baziur B. (2001b). Czy nowe polskie słowniki mogą pomóc cudzoziemcom w nauce języka polskiego, [w:] R. Cudak, J. Tambor (red.), Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, Katowice, s. 198-204.
23/ Sieradzka-Baziur B. (2001c). (recenzja: ) Problemy frazeologii europejskiej IV, A. M. Lewicki, (red.), Lublin 2001, ss. 100, Polonica XXI, s. 338-340.
2002
24/ Sieradzka-Baziur B. (2002a), Jana Kochanowskiego renesansowy świat uczuć. Analiza językoznawcza, Kraków: Wydawnictwo Naukowe DWN.
25/ Sieradzka-Baziur B. (2002b). Hymny Jana Kasprowicza. Kategorie wykrzyknikowości, Prace Filologiczne, t. XLVII, s. 397-408.
26/ Sieradzka-Baziur B. (2002c). Rozdział VIII: Poezja kościelna (Pieśni liturgiczne, tropy, sekwencje, hymny s. 257-282 , Rozdział X: Zabytki (Pierwsze źródła, Kazania świętokrzyskie, Kazania gnieźnieńskie, Psałterz floriański, Psałterz puławski, Biblia królowej Zofii (szaroszpatacka), s. 293-312, [w: ] A. Skoczek (red.), Historia literatury polskiej, t. 1, Średniowiecze, Bochnia-Kraków-Warszawa: Prowincjonalna Oficyna Wydawnicza.
27/ Sieradzka-Baziur B. (2002d). (recenzja:) Krzysztof Maćkowiak, Bogdan Walczak, Język i styl w kręgu zainteresowań Edmunda Bojanowskiego, Biblioteka Grabonoskich Zapisków Regionalnych nr 5, Poznań – Zielona Góra, Grabonóg 2001, Język Polski LXXXII, z. 1, s. 65-66.
2003
28/ Sieradzka-Baziur B., Ishii T. (2003a). Po polsku z uśmiechem (Hohoende Pōrandogo), polsko-japoński skrypt do nauki języka polskiego, cz. 1. Gramatyka języka polskiego, cz. 2. Komunikacja. Słownictwo. Ćwiczenia gramatyczne, komunikacyjne, słownikowe, wydanie 1, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies.
29/ Sieradzka-Baziur B. (2003b). Semantyka oraz cechy językowo-stylistyczne wybranych polskich hymnów, Slavia Occidentalis Iaponica, vol. 5-6, Tokyo: Tokyo University of Foreign Studies 2003, s. 60-90.
30/ Sieradzka-Baziur B. (2003c). Słownik polszczyzny Jana Kochanowskiego, M. Kucała (red.), t. 3, n-pł, (współredagowanie artykułów hasłowych), Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk.
2004
31/ Sieradzka-Baziur B., Ishii T. (2004a). Z uśmiechem po polsku (Hohoende Pōrandogo), polsko-japoński skrypt do nauki języka polskiego, cz. 1. Podstawy gramatyki języka polskiego, cz. 2. Komunikacja. Słownictwo. Ćwiczenia gramatyczne, komunikacyjne, słownikowe, wydanie 2, zmienione, Tokio: Tokyo University of Foreign Studies.
32/ Sieradzka-Baziur B. (2004b). O semantyce Mojej pieśni wieczornej Jana Kasprowicza. Funkcja magiczna języka, Annales Academiae Paedagogicae Cracovienis, Folia 19, Studia Linguistica II, L. Bednarczuk, E. Stachurski, T. Szymański (red.), Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, s. 443-450.
33/ Sieradzka-Baziur B. (2004c). (recenzja:) Język religijny dawniej i dziś. Materiały z konferencji, Gniezno 15-17 kwietnia 2002, S. Mikołajczak, T. Węcławski (red.), Biblioteczka Poznańskich Studiów Polonistycznych Serii Językoznawczej 21, Poznań 2004, Język Polski LXXXIV, z. 5, s. 380-383.
2005
34/ Sieradzka-Baziur B. (2005a). Nauczanie języka polskiego studentów pierwszego roku polonistyki Tokyo University of Foreign Studies a nowy dwujęzyczny podręcznik do nauki tego języka, [w:] P. Garncarek (red.), Nauczanie języka polskiego jako obcego i polskiej kultury w nowej rzeczywistości europejskiej. Materiały z VI Międzynarodowej Konferencji Glottodydaktycznej, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, s. 411-423.
35/ Sieradzka-Baziur B. (2005b). Polonistyka na TUFS (Tokyo University of Foreign Studies), (Tokyo Gaikokugo Daigaku), Postscriptum, Szkoła Języka i Kultury Polskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach, nr 2 (50), s. 134-137.
36/ Sieradzka-Baziur B. (2005c). (recenzja:) Linguistica Bidgostiana, A. S. Dyszak (red.), vol. I, Bydgoszcz 2004, Język Polski LXXXV, z. 1, s. 76-78.
2006
37/ Sieradzka-Baziur B., Ishii T. (2006a).
I dr hab. Bożena Sieradzka-Baziur, prof. AIK kierowała zespołowym grantem Narodowego Centrum Nauki w latach 2011-2015, w ramach którego został stworzony onomazjologiczny Słownik pojęciowy języka staropolskiego. Opracowała koncepcję odnoszącą się do struktury semantycznej, gramatycznej, słowotwórczej i informatycznej tego słownika, zredagowała językoznawcze podstawy informatyczne – opracowała schemat mikrostruktury Słownika pojęciowego języka staropolskiego oraz stworzyła jego strukturę semantyczną. Wynik tych prac to: Słownik pojęciowy języka staropolskiego, on-line, http://spjs.ijp.pan.pl, (dostęp w Internecie od VI 2015). Napisała kilkanaście artykułów na temat tego elektronicznego słownika onomazjologicznego oraz monografię: Onomazjologiczny słownik online. Metodologia, zawartość i wykorzystanie w badaniach na przykładzie „Słownika pojęciowego języka staropolskiego” (2020). II Stworzyła cykl artykułów z zakresu języka naukowego, w tym na temat pojęć i terminów pedagogicznych: 2/ Sieradzka-Baziur B. (2018). Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, B. Sieradzka-Baziur (red.), Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków. 3/ Sieradzka-Baziur B. (2018). Kształcenie w rodzinie w świetle terminów pedagogicznych, [w: tejże, (red.).] Pedagogika rodziny na początku XXI wieku w świetle pojęć i terminów, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, Kraków, s. 217-241. 4/ Sieradzka-Baziur B. (2017). Dokument osobisty jako źródło danych na temat polskiej rodziny żydowskiej w czasie drugiej wojny światowej i po jej zakończeniu, [w:] G. Baziur, P. Skorut (red.), Obszar Europy Środkowej w geopolityce mocarstw (od Mitteleuropy do integracji europejskiej), Oświęcim: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, s. 207-229. 5/ Sieradzka-Baziur B. (2018). Pojęcie EDUKACJA w średniowieczu, [w:] M. Chrost i K. Jakubiak (red.), Wychowanie. Socjalizacja. Edukacja, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie, s. 169-181. 6/ Sieradzka-Baziur B. (2013). O strukturze semantycznej języka. Pojęcie SAMOTNOŚĆ, Horyzonty Wychowania, 12 (23), s. 117-138. 7/ Sieradzka-Baziur B. (2013). INDYWIDUALIZM jako pojęcie, Horyzonty Wychowania, 12 (24), s. 17-35. 8/ Sieradzka-Baziur B. (2016). Wyobraźnia jako pojęcie [w:] A. Królikowska, M. Łątkowski, B. Topij-Stempińska (red.), Dzieło chwali Mistrza … Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, Wydawnictwo WAM, s. 197-209. 9/ Sieradzka-Baziur B. (2017). Pojęcie WDZIĘCZNOŚĆ – semantyka wyrazów i wyrażeń służących do jego werbalizacji, [w: ] A. Walulik, J. Mółka (red.), Septuaginta pedagogiczno-katechetyczna, Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, s. 65-74. 10/ Sieradzka-Baziur B. (2013). Słownictwo specjalistyczne prac z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kontekście badań dotyczących języka naukowego, [w:] I. Nowakowska-Kempna (red.), Współczesne strategie i nowe wyzwania w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej, Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, s. 97-123. 11/ Sieradzka-Baziur B. (2014). Dialog kreujący. O komunikacji językowej autora pakietu edukacyjnego z użytkownikiem, Studia Filologiczne, t. 27, s. 26-39. 12/ Sieradzka-Baziur B. (2019). Kształtowanie się języka naukowego pedagogiki na przykładzie manifestu pedagogicznego Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie Janusza Korczaka, Przegląd Historyczno-Oświatowy, nr 3-4, s. 46-62. 13/ Sieradzka-Baziur B. (2018). Wychowanie według zasad Porozumienia bez Przemocy Marshalla Rosenberga jako przeciwdziałanie mowie nienawiści, [w:] M. Malczyńska-Biały, K. Żarna (red.), Naruszenia praw człowieka we współczesnym świecie, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, s. 254-262. 14/ Sieradzka-Baziur B. (2011). Lęki “homo loquens” i “homo scribens”, Horyzonty Wychowania, 10 (19), s. 125-148. 15/ Sieradzka-Baziur B. (2019). Analiza pojęciowa wybranych manifestów pedagogicznych w ujęciu historycznym, “Horyzonty Wychowania”, 18 (48), s. 75-85.Most important achievements
1/ Sieradzka-Baziur B. (2017). Terminologia pedagogiczna, [w:] R. Przybylska, W. Śliwiński (red.), Terminologia specjalistyczna w teorii i praktyce językoznawców słowiańskich, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 197-211.
16/ Sieradzka-Baziur B., Cierpich A. (2020). Specjalistyczna edukacja biblingwalna w szkolnictwie wyższym, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum w Krakowie.